Van een klant het verzoek gekregen om de zittingen van zijn Toyota Corolla E10 te repareren. De zittingen zakte ver door waardoor de metalen stangetjes waarmee de bekleding wordt opgespannen goed voelbaar waren.
De zittingen werden gedemonteerd aangeleverd. Op het eerste zicht zien de zittingen er nog goed uit.
Onderstaand is de bekleding van de 1e zitting gedeeltelijk gedemonteerd waarbij de wijze van montage middels de betreffende stangetjes goed zichtbaar is. Aan de linker- en rechterkant van het zitvlak horen gelijke stangetjes, echter zijn deze reeds gedemonteerd.
Als de bekleding volledig gedemonteerd is, kan de algehele staat van de zitting pas goed worden bekeken. Slijtage en beschadigingen vallen mee. Het probleem is echter dat het schuim door gebruik in de loop van de tijd zijn stevigheid verliest. Je zakt als het ware dieper door in het schuim met als gevolg dat de bevestigingen voelbaar worden. Zeker voor de mensen die wat zwaarder zijn.
Gekozen wordt om het zitvlak op te vullen met ‘Polypress’, dit is schuim dat bestaat uit kleine vlokken samengeperst (rest)schuim. In dit geval is gekozen voor een dikte van 2cm. De maten van het zitvlak worden opgemeten en afgetekend op het schuim.
Vervolgens kan het schuim op maat worden gezaagd met de schuimzaag. De plaats van de bevestigingen wordt afgetekend en uitgezaagd.
Vervolgens kan het schuim verlijmd worden op de zitting, en aan de voor en achterzijde bijgesneden en geschuurd worden om een vloeiende overloop te creëren.
De wangen van de zitting worden voor de stevigheid en wat opvulling voorzien van
een 8 mm dikke mouse.
De bekleding wordt d.m.v. zogenaamde varkenskrammen bevestigd. De varkenskrammen zorgen ervoor dat de bekleding t.p.v. de stangetjes in de geulen van de zitting op hun plaats blijven.
Als de bekleding weer op zijn plaats zit kunnen de zittingen terug naar de klant. Op de rechter foto is goed te zien dat de bekleding ook weer strakker in het schuim gespannen zit.
Voor en na: